دنبال کننده ها

Categories

۱۴ بهمن ۱۳۸۹
آخر پست قبلی پرسیدم که :

آیا این کافی است ؟ آیا این همه آن چیزی است که می خواستیم ؟

قبل از اینکه با جواب دادن به این سئوالات ادامه بدم ، مرور میکنم که دیدیم که درآمد متوسط یه زن و شوهر در استرالیا هفته ای 1200$ هستش ، حالا به طرق مختلف ، بعضی وقتها 2 نفرشان با حقوق متوسط کار میکنند و بعضی ها 1 نفر با حقوق بالاتر کار میکنه و اون یکی بیکار و خلاصه هر جور که نگاه کنید درآمد متوسط یه خانواده 2 نفره توی استرالیا 1200$ در هفته هستش ، البته مواردی هم هستش که هم زن و هم شوهر کار خوب با حقوق مثلاً 80000$ در سال دارند که بعد از کسر مالیات در آمد هر 2 نفر روی هم هفته ای 2000$ میشه که رقم بدی نیست ، ولی من خودم همچین چیزی رو بسیار کم دیدم مخصوصاً در بین ایرانیها ، میشه گفت اصلاً ندیدم .

یه نکته دیگر رو هم که محیا پرسیده بود توی قسمت نظرات ، این بود که با علامت تعجب پرسیده بود که آقا یه مهندس هم همین حقوق رو میگیره ؟!

دوستان من اینجا مثل ایران نیست که حقوق یه مهندس 5 یا 10 برابر یه کارگر ساده باشه ، اینجا کارگر هستش که بر حسب شغلش و ساعت کاری که داره بیشتر از یه فوق لیسانس مهندسی حقوق میگیره ، یا فکر نکنید که یه مهندس کامپیوتر توی یه شرکت حقوقش 5 برابر منشی ساده هستش که توی همون شرکت کار می کنه ،اینجا منشی میگیره مثلاً هفته ای 700$ اون مهندس میگیره هفته ای 1100$ یا اینکه فکر نکنید سوپور (آشغال جمع کن) بگیره هفته ای 300$ مهندس بگیره هفته ای 3000$ ، فکر نکنید همون سیستمی که توی ایران هستش ، اینجا هم همونطور هستش ! ( به قول یکی از دوستان ، اون مه مه رو لولو برد ) اینجا سوپور هستش که هفته ای 1500$ درآمدش هستش یا راننده های قطار اینجا هفته ای 1300$ میگیرند.

به چیز دیگر هم که لازم هستش بدونید این هستش که اینجا واقعاً روزی 7.6 ساعت از شما کار واقعی می کشند تا به شما حقوق بدهند ، مثل ایران نیست که صبح برسی شرکت و بساط صبحانه رو پهن کنید و گپ بزنید و 3 ساعت کار کنید و بعدش هم وقت نهار و نماز بشه و بعدش هم چای و سیگار و بعدش هم دقیقه شماری کنی که کی زودتر حب جیم رو بخوری و بری خونه . محیا عزیز و محیاهای نوعی باید بدونید که اینجا یه مهندس پوست می اندازه تا همون هفته ای 1000$ رو بگیره ، روزی 7.6 ساعت کار واقعی باید انجام بده و به طور متوسط روزی 1.5 ساعت رو در رفت و آمد تا محل کار بگذرونه . یعنی 5 روز هفته 9 الی 10 ساعت از وقتت رو باید این گونه سپری کنی تا بین 750$ تا 1200$ در هفته حقوق دریافت کنی .

زیاد حاشیه رفتم ،

به اینجا رسیدیم که اون زن و شوهر هفته ای 1200$ درآمد دارند و برای زنده ماندن و تامین نیازهای فیزیولوژیک هفته ای حدود 800$ باید خرج کنند و هفته ای 400$ برای اونها باقی میماند . جواب اینکه آیا این کافی است ؟ یا این همه آن چیزی است که می خواستیم ؟ رو نمیشه با یک آری و یا نه داد.

به تعداد هر آدمی در روی کره زمین یک psychology وجود داره ، و این واقعیت هستش که برای هر کسی معنای زندگی کردن و رشد کردن ، بر حسب نوع تفکر اون شخص ، پیشینه اون شخص ، شخصیت درونی و توانایی های درونی و فردی ، قدرت فکر و هورمون ها و هزار پارامتر دیگر فرق می کند .

خوب بگذارید این طوری ادامه بدیم :

تا اینجا وضعیت درآمد یک کارمند برای شما مشخص شد ، و دیدید که با هفته ای 40 ساعت کار حقوق کافی برای گذران زندگی هستش ، حالا ببینیم با این 400$ باقیمانده چکار میشه کرد ؟

زود بر می گردم






2 نظرات:

محيا گفت...

جوابتون خيلي جامع و كامل بود
واقعا متشكرم
من از خيلي ها اين سئوال رو پرسيدم اما كسي جوابي به اين خوب نداده بود

ساکن بریزبین گفت...

دوست عزیز امروز بخشی از وبلاگت رو خوندم و باید بگم که با وجودی که سبک نوشتنت خیلی خوبه، ولی اطلاعاتت کامل نیست و ممکنه دوستانمون در ایران رو تا حدی گمراه کنه.
حقوق یک مهندس در سیدنی شاید کمی پایین تر باشه ولی در پرث و بریزبین از 80000 برای مهندس جونیور شروع میشه و مهندس سینیور حدود 180000 می گیره. مهندسهای ایرانی بسته به سابقه کار و تواناییهاشون معمولاً در جایی وسط این بازه قرار می گیرن و متوسط حقوق دوستان دور و بر من در بریزبین حدود 110 تا 120 هزار هست.

موفق باشی