دنبال کننده ها

Categories

۱۰ بهمن ۱۳۸۹
تصمیم گرفتم که چند تا پست راجع به اوضاع پول و درآمد و مسایل مادی در استرالیا بنویسم ، خیلی رک و صادق و ساده.
بیشتر این پستها به درد اونهایی میخوره که توی ایران هستند تا اونهایی که توی استرالیا مشغول کار و زندگی هستند ، البته شاید حتی به درد اون دوستان هم بخوره .
پیش نیاز نوشتن راجع به بیزنس ، درآمد و کار و شغل و ساختن زندگی در استرالیا برای شما دوستان من که در ایران هستید این هستش که کمی از واقعیتهای زندگی در استرالیا بدانید ، واقعیتهایی که شاید کمتر شنیده باشید و یا بهتر بگم ، بدین گونه که من می نویسم نشنیده باشید .

در تمام زندگیم زاویه دید من نسبت به مسایل متفاوت بوده و هست ، لذا بدانید و مطمئن باشید که چیزهایی که می نویسم تحلیل و آنالیز و نظرات شخصی من هستند و هیچ تعصبی هم برای اثبات نظراتم ندارم ، مینویسم که برای خودم خاطره بشه و برای شما دوستان عزیز شاید هم کمکی باشه برای تغییر سبک و نگرش و دیدگاه شما به زندگی فعلی و همینطور مهاجرت به کشور دیگر برای ساختن زندگی جدیدی .

از میزان درآمد متوسط در استرالیا شروع میکنم :

در استرالیا هر نفر که مشغول به انجام کاری برای دیگران می شود ، یعنی به استخدام یک شخص حقیقی و یا حقوقی به صورت تمام وقت (هفته ای 40 ساعت کار )در میآید درآمد متوسطی مابین 500$ تا 1400$ در هفته دارد .

بیشترین میزان درآمد در بین بیشترین قشر کارمندان و کارگران در آمدی به طور متوسط هفته ای 750$ می باشد .

لازم به ذکر است که این رقم بعد از کسر مالیات از حقوق شما در میاید که رقمی خالص محسوب میشه که به دست شما میرسه .

حالا این 750$ در هفته برای یک نفر آیا کافی است ؟ آیا زیاد هم هست ؟ چه کارا میشه کرد با این پول ؟ نکند که این رقم برای یک زندگی خوب کافی نباشد ؟

بگذارید که یک خانواده 2 نفری یعنی یک زن و شوهر رو تصور کنیم ، که یکی از آنها کار میکند و هفته ای 750$ درآمد دارد :

برای اجاره یک آپارتمان 2 خوابه در یک نقطه متوسط مثل Hornsby و اطراف آن واقع در سیدنی که اگر بخواهید از نظر کلاس منطقه و کلاس و وضعیت آدمهاش مقایسه ای با یکی از مناطق تهران بکنید میشه گفت منطقه ای است مثل آریاشهر و پونک ، نه شهرک غرب و ونک و نفت و میرداماد ، نیاز به پرداخت هفته ای حدوداً 410$ اجاره خانه دارید . هزینه تلقن و اینترنت و موبایل هم به طور متوسط هفته ای 30$ و هزینه برق و گاز هم باز به طور متوسط هفته ای 35$ تا 45$ و هزینه حمل و نقل به محل کار هم حدوداً هفته ای 50$

تا اینجا هزینه مسکن به همراه تلفن و برق و گاز و اینترنت و هزینه حمل و نقل تا محل کار به خودی خود هفته ای 550$ از حقوق شما رو می بلعد، میماند هفته ای 200$ و با توجه به اینکه انسان نیاز به خورد و خوراک دارد مثل نان و برنج و گوشت و میوه و سبزی، میشود گفت که برای تهیه این مواد اولیه خوراکی در طول هفته نیاز به خرج کردن 100$ از باقیمانده پول رو داریم، در نتیجه تامین نیازهای فیزیولوژیک در منطقه ای مثل Hornsby ,Sydney برای یک زن و شوهر به تنهایی مبلغ 650$ در هفته خرج بر میدارد .

حالا اگر موافق باشید یک ماشین هم برای این زن وشوهر در نظر بگیریم ، هزینه نگهداری یک ماشین در طول سال برای بنزین و سرویس و رجیستر و مالیات سالانه و بیمه ماشین تقریباً هفته ای 40$ خرج بر میدارد ، به عبارتی هزینه زندگی برای یک خانواده 2 نفری بدین سان ماهی 3000$ به طور متوسط می باشد .

لازم به ذکر هستش که کیفیت زندگی در این حد با همون ماهی 3000$ کیفیت خوب و قابل قبولی هستش ، مخصوصاً در مقایسه با ایران اگر آزادی اجتماعی و فردی و آب و هوا و زیبائیهای محیط و طبیعت رو هم اضافه کنیم ، می بینیم که زندگی زیباست .

اگر در ایران هم به همین منوال عادت داشته باشید که در استخدام جایی باشید و صبح زود بیدار بشید و عصر برگردید خانه و 40 ساعت در هفته به اضافه 10 الی 12 ساعت طی مسیر به محل کار و گذران تعطیلات آخر هفته پای تلویزیون و فیلم وسریال و گاهی هم طبیعت گردی ، کیفیت زندگی شما در مقابل آنچه که در ایران داشتید به مراتب بهتر خواهد بود چون حقوق شما بر عکس ایران برای پرداخت اجاره خانه شما کفایت میکند ، ماشین بهتر از آنچه که در ایران سوار می شدید سوار میشید و طبیعت بسیار زیبا و آب و هوای بهتر و آزادی اجتماعی و فردی ، فرصت لذت بردن و نوشیدن یک فنجان چای گرم در کنار آنکه دوستش می دارید در سواحل زیبا و پارک و جنگلهای زیبا و فراوان به همراه هوای مطبوع و دلنشین را به شما می دهد .

این در حالیست که یکی از 2 نفر کار میکند ، حالا تصور کنید اگر نفر بعدی هم مشغول به کار شود و حداقل هفته ای 500$ درآمد داشته باشد حتی حدود 100$ از اون رو خرج رفت وآمد و خوراک کند ، باز هم حدود 400$ در هفته برای شما می ماند .

فرض من بر این است که این زن وشوهر وسایل اولیه زندگی رو با خودشان آورده و پول کافی برای خرید وسایل زندگی و یک ماشین دست دوم خوب و مناسب داشته اند .

آیا این کافی است ؟ آیا این همه آن چیزی است که می خواستیم ؟

ادامه این مبحث رو در پستهای بعدی دنبال کنید دوستان من ، زود بر میگردم ...




11 نظرات:

ناشناس گفت...

خیلی خیلی عالی بود ترکوندی بابا ، خواهش میکنم ادامه بده ،خیلی جالب و به قول خودت از یه زاویه عالی نوشتی مخصوصا مقایسه با ابران و در نظر گرفتن بدترین حالتها

wellborn گفت...

مرسی از اینکه نظر دادی و مرسی از تشویقت ، دنبال کن مطالب جالب تری هم هست .

محيا گفت...

خيلي مفيد و با دقت نوشتيد
من منتظر ادامه هستم
فقط يك سئوال اين حقوقي كه گفتيد براي مهندس هم صدق مي كنه؟!؟!

ساسان گفت...

عالی بود به خصوص آنجا که با ايران و یا محلات تهران مقایسه می کنید خیلی راهگشاست.

سارا گفت...

خیلی عالی بود خیلی منتظر نتیجه این بحث هستم.نمی دانید چقدر ما تشنه این نوع مقایسه و نگاههای واقع گرا هستیم.البته احتمالا می دانید چون تا چند مدت پیش قبل از رفتن هم مثل ما دنبال این تحقیقات بودید.ممنون از اینکه وقت می گذارید وبا هدف می نویسید.

wellborn گفت...

محیا جان این حقوقی که گفتم برای مهندس هم صدق میکنه

مرسی ساسان عزیز

مرسی سارا جان

ناشناس گفت...

رفیق جان کارت درسته
ولی خرج و مخارج حاج آقا دن مورفی رو نگفتی ها !!!
کلا شفاف سازی نکردی
نمیشه تو هورنزبی باشی وحاجی رو در نظر نگیری که ! میشه ؟

medi گفت...

salam
mitonam ke in matlab shoma ro dar migranthelp gharar bedam.
fekr mikonam be dadrd khily ha bekhore .
montazere javabeton hastam

wellborn گفت...

Medi ,

حتماً مدی جان ، چرا که نه فقط لطف کن اگر تونستی لینک وبلاگ من رو هم بذار که باقی مطالب رو هم بچه ها دنبال کنند

کیوان گفت...

تو ملبورن وضع بهتره یعنی هزینه ها پایینتره. مثلا ما که یک زن و شوهر با یک دختر کوچک هستیم هفته ای 275 دلار کرایه خانه میدیم توی یک سابرب در شرق که به ایستگاه قطار و مراکز خرید خیلی نزدیکه تقریبا ماهی 100 دلار پول برق و همین قدر هم پول گاز داریم و برای موبایل هم ماهی نفری 20 دلار میدیم با 500 دلار اعتبار مکالمه و تلفن ثابت و اینترنت هم ماهی 70 تا 80 دلار آب میخوره. پول بنزین ماشین هم که خرج ایاب ذهاب کار میشه هفتهای حدودا 50 دلار میشه . پس در کل تهش خیلی بیشتر میمونه تا حالش رو ببری
با تشکر
کیوان

ناشناس گفت...

درآمدهایی که گفتین درست نیست . من تازه 1 ماهه اومدم سیدنی و یه شغل بسیار معمولی پیدا کردم با حداقل حقوق (بدون استفاده از مدرک دانشگاه و فقط بعنوان یه Helpdesk) هفته ای 1150$
8 ساعت در روز 5 روز هفته