۱۴ بهمن ۱۳۸۹

کار ، درآمد ، بیزینس ، شغل و تفریح و سبک زندگی (قسمت دوم )

آخر پست قبلی پرسیدم که :

آیا این کافی است ؟ آیا این همه آن چیزی است که می خواستیم ؟

قبل از اینکه با جواب دادن به این سئوالات ادامه بدم ، مرور میکنم که دیدیم که درآمد متوسط یه زن و شوهر در استرالیا هفته ای 1200$ هستش ، حالا به طرق مختلف ، بعضی وقتها 2 نفرشان با حقوق متوسط کار میکنند و بعضی ها 1 نفر با حقوق بالاتر کار میکنه و اون یکی بیکار و خلاصه هر جور که نگاه کنید درآمد متوسط یه خانواده 2 نفره توی استرالیا 1200$ در هفته هستش ، البته مواردی هم هستش که هم زن و هم شوهر کار خوب با حقوق مثلاً 80000$ در سال دارند که بعد از کسر مالیات در آمد هر 2 نفر روی هم هفته ای 2000$ میشه که رقم بدی نیست ، ولی من خودم همچین چیزی رو بسیار کم دیدم مخصوصاً در بین ایرانیها ، میشه گفت اصلاً ندیدم .

یه نکته دیگر رو هم که محیا پرسیده بود توی قسمت نظرات ، این بود که با علامت تعجب پرسیده بود که آقا یه مهندس هم همین حقوق رو میگیره ؟!

دوستان من اینجا مثل ایران نیست که حقوق یه مهندس 5 یا 10 برابر یه کارگر ساده باشه ، اینجا کارگر هستش که بر حسب شغلش و ساعت کاری که داره بیشتر از یه فوق لیسانس مهندسی حقوق میگیره ، یا فکر نکنید که یه مهندس کامپیوتر توی یه شرکت حقوقش 5 برابر منشی ساده هستش که توی همون شرکت کار می کنه ،اینجا منشی میگیره مثلاً هفته ای 700$ اون مهندس میگیره هفته ای 1100$ یا اینکه فکر نکنید سوپور (آشغال جمع کن) بگیره هفته ای 300$ مهندس بگیره هفته ای 3000$ ، فکر نکنید همون سیستمی که توی ایران هستش ، اینجا هم همونطور هستش ! ( به قول یکی از دوستان ، اون مه مه رو لولو برد ) اینجا سوپور هستش که هفته ای 1500$ درآمدش هستش یا راننده های قطار اینجا هفته ای 1300$ میگیرند.

به چیز دیگر هم که لازم هستش بدونید این هستش که اینجا واقعاً روزی 7.6 ساعت از شما کار واقعی می کشند تا به شما حقوق بدهند ، مثل ایران نیست که صبح برسی شرکت و بساط صبحانه رو پهن کنید و گپ بزنید و 3 ساعت کار کنید و بعدش هم وقت نهار و نماز بشه و بعدش هم چای و سیگار و بعدش هم دقیقه شماری کنی که کی زودتر حب جیم رو بخوری و بری خونه . محیا عزیز و محیاهای نوعی باید بدونید که اینجا یه مهندس پوست می اندازه تا همون هفته ای 1000$ رو بگیره ، روزی 7.6 ساعت کار واقعی باید انجام بده و به طور متوسط روزی 1.5 ساعت رو در رفت و آمد تا محل کار بگذرونه . یعنی 5 روز هفته 9 الی 10 ساعت از وقتت رو باید این گونه سپری کنی تا بین 750$ تا 1200$ در هفته حقوق دریافت کنی .

زیاد حاشیه رفتم ،

به اینجا رسیدیم که اون زن و شوهر هفته ای 1200$ درآمد دارند و برای زنده ماندن و تامین نیازهای فیزیولوژیک هفته ای حدود 800$ باید خرج کنند و هفته ای 400$ برای اونها باقی میماند . جواب اینکه آیا این کافی است ؟ یا این همه آن چیزی است که می خواستیم ؟ رو نمیشه با یک آری و یا نه داد.

به تعداد هر آدمی در روی کره زمین یک psychology وجود داره ، و این واقعیت هستش که برای هر کسی معنای زندگی کردن و رشد کردن ، بر حسب نوع تفکر اون شخص ، پیشینه اون شخص ، شخصیت درونی و توانایی های درونی و فردی ، قدرت فکر و هورمون ها و هزار پارامتر دیگر فرق می کند .

خوب بگذارید این طوری ادامه بدیم :

تا اینجا وضعیت درآمد یک کارمند برای شما مشخص شد ، و دیدید که با هفته ای 40 ساعت کار حقوق کافی برای گذران زندگی هستش ، حالا ببینیم با این 400$ باقیمانده چکار میشه کرد ؟

زود بر می گردم






۲ نظر:

  1. جوابتون خيلي جامع و كامل بود
    واقعا متشكرم
    من از خيلي ها اين سئوال رو پرسيدم اما كسي جوابي به اين خوب نداده بود

    پاسخحذف
  2. دوست عزیز امروز بخشی از وبلاگت رو خوندم و باید بگم که با وجودی که سبک نوشتنت خیلی خوبه، ولی اطلاعاتت کامل نیست و ممکنه دوستانمون در ایران رو تا حدی گمراه کنه.
    حقوق یک مهندس در سیدنی شاید کمی پایین تر باشه ولی در پرث و بریزبین از 80000 برای مهندس جونیور شروع میشه و مهندس سینیور حدود 180000 می گیره. مهندسهای ایرانی بسته به سابقه کار و تواناییهاشون معمولاً در جایی وسط این بازه قرار می گیرن و متوسط حقوق دوستان دور و بر من در بریزبین حدود 110 تا 120 هزار هست.

    موفق باشی

    پاسخحذف